DSC_8005.JPG
​studio 2.06
welcome!
2 instagram 01.jpg
illustreren en illustreren & publiceren
door Merel Barends
 

Marjan Verkerk on her courses this semester:

“I quickly had to invent the online wheel. After all, our strength is working with groups of individuals. That's what most students come for. The dynamics of the moment and the entire process provide input. The lessons are therefore never static and rarely go as I had thought beforehand. More than some people might think, teaching in painting, for example, is a process of communication and exchange. You can also offer more 'on the spot' help with hesitation and the sometimes strangling perfectionism. Also give tips on techniques in between. There is a greater possibility of observing individual development. And it is so cozy...

Such a luxury...

I had to make and ‘show’ the assignments I wanted to give online. I never do this in real life, except for some model setup explanations. But if it has to be done digitally, a visual assignment appeals more to my imagination. And ‘the imagination’, that's what it's all about. Plus daring to experiment and try out. I have tried to create as much space in the assignments as possible for this, although without the aforementioned communication it was sometimes difficult to assess what would be enough to persuade to draw and paint at home.

I have set up two private Facebook groups and these have been filled with papers in the course of the 10 weeks. It looks like a museum. I have responded to every piece of work submitted and wrote a piece. A little differently than in the real life painting and drawing lessons, I tried to articulate more how things come across and what the impact of an image is. After all, it is a photographic representation of the original. Something like this has its own impact and at the same time you can do fun things with it. Later I also weaved through some technical tips. But in my opinion there is no such thing as right and wrong with painting and drawing.

 

There is such a thing as another way of observing.

And yes, everyone was alone at home and, inundated with chaos and online study obligations, also had to sit and tinker. For one it is easier to organize than for the other. Some have had a hard time finding quiet time to work. And it was not always easy to post the - in their eyes not perfect - experiments and sketches and studies. It therefore deserves a lot of respect where it worked and how!”

j. het oog. the eye.  Aletta Meijer 2.jp
(model)tekenen & schilderen
door Marjan Verkerk
 
 
Dionne_van_Lint.jpg
tekenen en schilderen
door Bas Coenegracht

De werken afgebeeld zijn een selectie van de twee teken en schilder cursussen op de donderdag avond en de teken cursus op vrijdag middag.

 

Na het sluiten van crea vanwege covid-19 zijn de lessen met een groep cursisten online doorgegaan onder de naam "Artist Sketchbook".

Het doel was om enerzijds de inhoud van de cursus zoals wij die normaalgesproken aanbieden te behouden en tegelijkertijd deze aan te passen aan de nieuwe omstandigheden van de cursisten. De uitdaging was om de vrijheid en de technische ontwikkeling die je als cursist in het atelier hebt te verplaatsen naar je eigen keukentafel, balkon of directe omgeving.

 

De isolatie waarin velen van ons belandden bleek een goed startpunt te zijn voor onderzoek: hoe kijk ik naar mijn eigen vertrouwde omgeving als een tekenaar of schilder, hoe vind ik objecten om na te tekenen en stel ik deze samen tot een stilleven, hoe werkt compositie, het kader, belichting, kleur, contrast enz. We hebben de blik naar binnen gekeert en zijn zo begonnen met eerst het vastleggen van onze omgeving thuis, later een uitzicht van het raam en uiteindelijk de buitenwereld.

Het werkproces was bedoeld om een schetsboek te refecteren waar goede en minder goede tekeningen naast en door elkaar kunnen staan, waar je door het omslaan van een blad opnieuw kan beginnen en later terug kan kijken en leren van je eigen goede en slechte tekeningen.

 

De cursisten hebben gewerkt met het materiaal dat ze thuis voorhanden hebben: pennen, potloden, stiften, markers, fineliners, houtskool, pastel en verf. Op een gooogle-drive hebben we het werk gedeeld. Hier konden cursisten elkaars werk bekijken en kon ik als docent feedback geven.

Naast deze online expo wordt er een klein "Artist Sketchbook" geprint met een selectie van werken van de deelnemende cursisten.

 

Barbara Guldenaar over haar cursussen dit semester:


“Ik heb de opdrachten met veel plezier vormgegeven en ik denk dat er echt een verbinding is geweest tussen de cursisten en mijn werk, nooit ben ik met heel mijn atelier zo zichtbaar geweest als tijdens deze lockdownperiode. 

Vol lof zijn een aantal cursisten geweest over het enthousiasme waarmee ik elke week hun werkkamer ben binnen gedrongen. Gedurende de hele week was ik online beschikbaar en liet ik de cursisten met filmpjes zien wat er allemaal rondom de opdracht in het atelier te zien was; dit proces was voedend voor mijn eigen werk en naar mijn mening een meerwaarde voor de cursisten.

Wat een veelgehoord gemis is geweest is het met een groep aan het werk gaan, je optrekken aan het enthousiasme van de ander, en het ook als groep eng vinden om te beginnen aan heel spannende materialen waarbij veel experiment en geknoei aan vooraf gaan, ga dat maar eens organiseren in je werkkamer thuis!

Het direct kunnen reageren was voor mij een groot gemis, en het mengen van kleuren, vlak onder de neus van je cursist, een soort snelheid laten zien, dat is online niet te doen.”

tekenen & schilderen
door Barbara Guldenaar
Lockdown 1
tekenen,  schilderen en schilderen met olieverf
door
Charlotte Arends

De voorjaarscursussen liepen pas 5 weken toen de lock-down begon. Ik was net begonnen met modelschilder-les. Ik was half maart alvast begonnen met een vorm te zoeken voor online lesgeven.

De optie die CREA aan de cursisten gaf om de cursus te blijven volgen of het geld te restitueren veroorzaakte bij mij helaas een leegloop van mijn cursisten. Het was niet onmogelijk om mijn cursussen online les te geven, ik was er zelfs op dat moment al mee bezig.

Ik kwam dus ' thuis te zitten’ en was financieel niet makkelijk. Achteraf ben ik wel blij dat het zo gelopen is, want ik kon eindelijk weer eens met mijn eigen werk als beeldend kunstenaar aan de slag en dat heb ik gedaan. Dat was fijn omdat nu alles op dat gebied online gebeurd en ik liever door het echte bos loop met Leentje (onze nieuwe hond).

Crea voor Sjoerd Jans print 140 x 91 cm-

studio 2.21

studio 3.01

studio 3.22

Crea voor Sjoerd Jans print 140 x 91 cm-

studio 1.21

CREA

café

studio 2.04

studio 2.06

studio 2.02

summer

courses

studio 4.05

studio 3.04

main

hall

© 2020 CREA - werk gemaakt door cursisten 

CREA

Nieuwe Achtergracht 170

1018 WV Amsterdam

  • White Instagram Icon
  • Facebook Clean